דודי שביט
רכז חינוך סביבתי - מועצה אזורית זבולון אימוץ אתר אושא העתיקה
052-4695923
 

"טבע סובב זבולון"- ניטור קהילתי בעמק זבולון

"טבע סובב זבולון" הינו פרויקט לניטור טבע – מגוון ביולוגי ומערכת אקולוגית- של היחידה הסביבתית במועצה אזורית זבולון. הפרויקט מבוסס על עקרון "מדע אזרחי" , עקרון המאפשר לקהילה- תושבים לקחת חלק פעיל בניטור- איסוף תצפיות על ידי צילומים ודיווחים של בעלי חיים וצמחים והעלאתם אל מאגר נתונים מרכזי, נתונים אשר יוכלו בעתיד לשמש לממשק ניהולי שיבטיח איזון נכון בין שימור לפיתוח מתוך הרצון לשמר את הטבע הייחודי בתחומי המועצה.

לתיעוד הטבע על ידי הקהילה יש ערך עליון בחיבור שבין הקהילה למקום בו היא חיה, למידה והכרה מעמיקה של הטבע הסובב אותה מתוך הרצון לקחת אחריות על שימור הטבע לדורות הבאים. ניטור ארוך טווח יוכל לשמש חוקרים ומדענים בניתוח והסקת מסקנות שיהוו בסיס לקבלת החלטות באשר לשמירת הטבע באזור.

בעזרת אפליקציה בינלאומית (מתורגמת לעברית ) שפותחה למטרה זו -Inaturalist - https://www.inaturalist.org/  יכול כל אדם לקחת חלק פעיל ורציף בכל זמן נתון ובהתאם לכמה שמתאים באיסוף מידע על הטבע : בעלי חיים, צמחייה  והחיים במקורות מים. בעזרת אפליקציה ואתר אינטרנט אשר הינו נוח לשימוש ומאפשר גם לצלמים להעלות תצפיות - מצלמים ומתעדים.

כלל התצפיות נאספות למאגר מידע הזמין לכולם ונגיש להורדת נתונים שנאספו. מומחים בעלי ידע מהקהילה עוזרים בזיהוי התצפיות שמועלות למערכת ולכן אין צורך בידע מקדים וניתן ללמוד מה צילמנו מהזיהוי שמתקבל לתצפיות שהעלינו. המידע מאפשר לתושבים, תלמידי בתי ספר וגנים, חובבי טבע, צלמי טבע, מדריכי טיולים אנשי מחקר וכל בעלי העניין ללמוד על מיני בעלי החיים והצמחים באזור ובכלל תחומי המועצה .

בואו ללמוד על הטבע , לתעד , להכיר, ללמוד לזהות מינים שלא הכרנו, מה פורח ומתי, מהם הציפורים והיונקים באזורנו שלא הכרנו. כל אחד יכול כולם מוזמנים !

הירשמו עוד היום ל"טבע סובב זבולון" והתחילו לדווח.

על מנת להתחיל יש להיכנס ישירות לאתר הפרויקט בקישור הבא, להירשם ולהתחיל לדווח/לצלם :  https://www.inaturalist.org/projects/a8ac5360-8ba7-4263-9066-cc406f13a44f

בכל שאלה ועניין ניתן לפנות אלינו דרך דף הפייסבוק שלנו : https://www.facebook.com/groups/245808903259778/?fref=nf

תהליך הוספת תצפית בנייד (002).pdf